cheesecake med passionsfrukt .



Kakbotten

15 st digestivekex
75 g smör eller margarin

Fyllning
4 st gelatinblad
2 st ägg
400 g philadelphiaost
2 dl crème fraiche
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 st citron, rivet skal och saft

Glasyr
1 st gelatinblad
1 msk socker
4 msk vatten
4 st passionsfrukter

Gör så här:

Botten

1.
Krossa kexen fint.
2. Smält smöret.
3. Blanda ihop och tryck sedan ut smulorna i rund form med avtagbar botten.
4. Ställ i kylen

Fyllning

5.
Lägga 4 gelatinblad i kallt vatten i ca 5 min.
6. Dela äggen i vita och gula
7. Blanda gulor, ost, créme fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet.
8. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.
9. Värm citronsaften i en kastrull och tag sen av den från värmen.
10. Krama ur gelatinbladen och låt dem sedan smälta i citronsaften medans du rör runt.
11. Låt blandningen svalna något innan den försiktigt hälls ner i ostsmeten under omrörning.
12. Häll blandningen över kakbotten så gämt som möjligt och ställ sedan åter in den i kylen i minst 1h.


Glasyr

13.
Blötlägg gelatinet i kallt vatten i ca 5 min.
14. Hetta upp socker och vatten i en kastrull.
15. Krama ut gelatinbladet och låt det sedan smälta i sockerlösningen.
16. Skrapa ut passionsfrukterna ner i sockerlösningen och rör om.
17. Låt svalna.
18. Häll över det på fyllningen försiktigt.
19. Låt stå i kylen i minst 1h.


Detta var min första cheesecake och jag tyckte den var enkel och supergod. Dock hade jag nog velat ha lite med glasyr.

Haa de

// Michelle

Kommentarer
Postat av: Emilia

Ohh, njom njom njom! Den såg ju supergod ut :D Jag längtar tills jag kommer upp till dig! Då ska vi ha bakkalas och göda Johnnie :P

2011-03-29 @ 15:48:40
URL: http://kondiskakan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0