bröta stenen .

Har åkt förbi denna skylt så många gånger men aldrig stannat för att kolla. Idag så tog jag mig tiden att stanna och kolla. Har ju alltid undrat va det var för sten.





Runsten med inskrift från 1000-talet e .Kr.

Vigmar lät resa denna sten efter Jörunde, sin frände och kamrat ...broder ...

Runstenen står uppe på en höjd av rullstensgrus, där i gammal tid en väg mellan Grödinge och Södertälje gått fram. Det kan påpekas att platsens namn, Bröta, innerhåller det gamla ordet för väg braut. Ordewt braut är till sin betydelse besläktat med verber bryta, i detta sammanhang "bryta väg".

Riksantikvarieämbetet


Lite småfakta så här på dagen. ;D

Nu har jag sätt stenen. Nu behöver jag inte undra mer. ;)



Haa de

// Michelle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0